Opdracht II.

Educatieve software zoeken

Casus:
Je kiest een specifiek probleem of situatie waarbij educatieve software ingezet kan worden. Laat je inspireren door je ervaringen in je stage.

Werkwijze:

  1. Lees de tekst 'Educatieve software' en de artikelen 'Hulp bij het kiezen van educatieve software' (OWG-INFO, 69, blz. 17 - 18) en 'Een twintigtal educatieve softwarepakketten' (OWG-INFO, 78, blz. 17 - 19).
  2. Zoek daarna in tenminste 3 hulpmiddelen en websites naar educatieve software die je zou kunnen inzetten om deze leerling(en) te helpen. Je kunt een keuze maken uit:
    • Programmamatrix
    • NICL
    • COS (tijdschrift)
    • OWG (tijdschrift)
    • Websites van uitgeverijen
    • Andere websites of andere bronnen

  3. Zoek ook naar recensies van de programma's die in aanmerking komen.
    In COS jaargang 12, nr. 1 staat een overzicht van alle recensies die verschenen zijn met een verwijzing naar de nummers waarin de recensies zijn verschenen.

Verwerking
Welke programma's komen volgens de verschillende bronnen en hulpmiddelen in aanmerking? Verwerk de beschrijvingen die worden gegeven van de programma's (druk de gegevens die je hebt gevonden indien mogelijk af). Voeg eventuele recensies die zijn verschenen toe. Vat het geheel helder samen.

Educatieve software beoordelen

Doel:
Hiervoor heb je naar programma's gezocht voor een bepaald doel. Nu ga je één van die programma's verder bekijken en beoordelen aan de hand van de lijsten met criteria in verschillende artikelen.

Werkwijze:
Lees het artikel: 'Pretty Picture Show: het is niet alles goud' (COS, jaargang 12, blz. 8 - 10) en bekijk de geselecteerde software.
(Behalve op je stageschool, vind je in het studielandschap software. Kijk of daar één van de programma's bij zit. Zo niet probeer dan een demoversie van de uitgeverij te bemachtigen, eventueel via internet of kijk of er een demoversie aanwezig is in de programmamatrix.)

A:
Beoordeel het programma aan de hand van de lijst met criteria in de tekst 'Educatieve software' onder Fase 3: de beoordeling. Geef bij ieder punt een korte beschrijving.

Vat de bevindingen samen en geef een oordeel op basis daarvan. Vergelijk dat oordeel met een eventuele recensie die je van dat programma hebt gevonden. Geef de verschillen weer.

B:
Beoordeel hetzelfde programma op basis van de criteria uit het artikel 'Pretty Picture Show: het is niet alles goud'. Ga hierbij uit van je stageschool: wat is hun onderwijsvisie; in hoeverre heeft de leeftijd en ontwikkeling van het kind invloed op de keuze van educatieve software en welke eisen worden gesteld aan software voor de onderbouw en welke eisen voor de bovenbouw.
Geef een samenvatting van je bevindingen en vergelijk het met een eventueel aanwezige recensie.

Welke lijst met criteria vind je het duidelijkste beeld geven van het programma? Waarom?

C:
Lees het artikel 'Computers in de klas' (OWG-INFO, 71, blz. 14 - 16). In dit artikel worden voor- en nadelen gegeven van computers in de klas en een computerlokaal. Welke organisatievorm heeft jouw voorkeur voor dit programma? Beargumenteer je keuze.